Dette nettstedet eies og administreres av – Krona Eiendom AS, Kirkegata 2, 3616 Kongsberg (som behandlingsansvarlig). Vi kan kontaktes på telefon +47 991 13 307 eller på e-post: kristin@krona.no.
Når du bruker våre nettsider, gir du oss tilgang til opplysninger om deg. Her kan du lese hvilke opplysninger vi samler inn, hvordan vi gjør det og hva vi bruker dem til.
Hva er personopplysninger?
Personopplysninger er informasjon som kan knyttes til en person, for eksempel navn, bosted, telefonnummer, e-postadresse og IP-adresse. Opplysninger om hvordan du bruker websidene, for eksempel hvilke produkter eller løsninger du har sett på anses også som personopplysninger.
Hvilke regler gjelder for håndtering av personopplysninger?
Vi og våre underleverandører er ansvarlig for håndteringen av personopplysninger som samles inn ved bruk av våre tjenester, og vi følger personopplysningsloven i behandlingen av personopplysninger.
Når du lar oss formidle personopplysninger til andre, vil disse ha et selvstendig ansvar for videre behandling av opplysningene. Det samme gjelder opplysninger du utveksler med andre nettsteder etter å ha fulgt lenker fra våre websider.
Hvilken informasjon samler vi om deg?
Opplysninger du selv oppgir:
- Når du registrerer deg som bruker eller legger inn informasjon i (kontakt)skjemaer.
- Meldinger du sender inn, for eksempel til kundesenteret eller folk du handler med.
- Omtaler og andre tilbakemeldinger du gir gjennom tjenesten.
Opplysninger vi samler inn om din bruk av tjenesten:
- Hvilken teknologi du bruker. Om du er på laptop, nettbrett eller mobil, hvilken nettleser du bruker, IP-adresse, nettverksoperatør og lignende.
- Hva du gjør. For eksempel hvilke sider du besøker, eventuelle annonser du klikker på og hvilken reklame vi har vist deg.
- Hvor du er. Vi registrerer din geografiske posisjon basert på din IP-adresse eller andre former for lokalisering. Hvis du aksepterer lokasjonsdeling i våre apper, blir din GPS-posisjon registrert.
Informasjonen lagres enten i våre databaser eller på enheten du bruker (pc, mobiltelefon etc.).
Cookies:
Våre nettsider bruker cookies (Informasjonskapsler på norsk) for å administrere din bruk av nettsidene. Noen av disse kontrolleres av nettlesere og bruk av disse, mens andre er knyttet til spesifikk bruk av nettsidene og tjenester vi leverer.
Her kan du lese mer om hvilke informasjonskapsler (cookies) som benyttes på våre nettsider, hva de anvendes for og hvordan du selv kan administrere bruken av dem.
Informasjon fra andre kilder:
Vi mottar informasjon fra kunder og andre tredjeparter som hjelper oss å analysere bruken av tjenestene og forbedre disse. En annonsør kan for eksempel gi oss informasjon om hva som skjedde etter at du klikket på en reklame hos oss.
Hva brukes informasjonen til?
Vi jobber hele tiden for å gi deg en tilpasset og god opplevelse av webtjenesten. Her er de viktigste formålene vi bruker personopplysninger til:
- Levere tjenestene du forventer av oss. For eksempel må vi ha e-postadressen din for at andre skal kunne kontakte deg etter at du har registrert deg hos oss.
- Spare deg for tid og arbeid gjennom blant annet automatisk pålogging og forhåndsutfylling av skjemaer.
- Forstå markedstrender og behov gjennom statistikk. Vi analyserer data fra store grupper av brukere for å forbedre og videreutvikle tjenesten vår.
- Tilpasse tjenesten til deg og dine interesser. Vi kan for eksempel vise deg annonser som ligner på ting du har sett og anbefale innhold basert på hva andre har likt. Du kan også få anbefalinger og tilbud basert på din adresse eller hvor du befinner deg.
- Å målrette innhold og reklame, og måle effekten. Vi ønsker å vise innhold og reklame som er mest mulig relevant for deg, og vi måler hvor godt vi treffer. Derfor bruker vi informasjon om deg, hva du ser på og hvor du befinner deg. Våre annonsører vil kunne se hvilke aldersgrupper, kjønn og bosteder (på kommunenivå) som har sett eller klikket på sine annonser. Vi gir dem ikke informasjon som identifiserer deg.
- Forhindre uønsket eller kriminell aktivitet. Det er veldig viktig for oss å sikre at bruk av tjenesten er trygg. Derfor gjør vi hva vi kan for å forhindre uønsket eller kriminell aktivitet. Vi bruker flere typer data for å gjenkjenne regelbrudd og svindelforsøk, blant annet IP-adresser, informasjonskapsler, annonse- og meldingshistorikk. Hvis vi oppdager noe mistenkelig, vil vi ta over og følge opp direkte.
Noen tjenester kan ha spesielle regler. Da informerer vi deg i hvert enkelt tilfelle.
Særlig om markedsføring i e-post og SMS
Dersom du har et aktivt kundeforhold til oss, kan vi sende deg markedsføring på e-post eller med andre elektroniske kommunikasjonsmetoder i henhold til markedsføringslovens § 15. Det inkluderer nyhetsbrev og andre henvendelser vedrørende innhold, tjenester, tilbud, kampanjer og arrangementer fra oss, våre samarbeidspartnere og partnere via e-post, telefon, SMS, post/brev og sosiale medier.
Dersom du derimot ikke har et aktivt kundeforhold, vil vi bare sende slik markedsføring hvis du har gitt oss et samtykke til dette. Dine persondata kan også brukes til å tilpasse denne kommunikasjonen. Du kan når som helst enkelt og kostnadsfritt melde deg av markedsføringshenvendelser gjennom avmeldings-funksjonen i e-postene/SMS-ene.
Spørreundersøkelser
Av og til kan vi også utføre vi spørreundersøkelser på vegne av oss selv eller våre samarbeidspartnere. Målgruppen for slike undersøkelser kan være basert på personopplysninger, for eksempel kan vi rette en undersøkelse mot personer som har kjøpt et bestemt produkt.
Deles informasjonen med andre?
Opplysninger om deg og din bruk av tjenestene deles kun med eventuelle underleverandører på «need-to-know basis». Opplysningene kan også bli brukt til analyseformål og for å forstå markedstrender på tvers av tjenestene.
Vår organisasjon deler også i enkelte tilfeller personopplysninger med andre bedrifter, organisasjoner og enkeltpersoner. Dette er først og fremst for å kunne gi deg bedre og tryggere produkter og tjenester. Her er de viktigste eksemplene:
- Når andre utfører tjenester på våre vegne. Dette kan f.eks. være når vi bruker en tredjepart til å gjennomføre betalingstransaksjoner. Disse bedriftene har ikke lov til å bruke denne informasjonen til noe annet enn å utføre tjenester for oss.
- Av sikkerhetshensyn. For å beskytte deg mot at uvedkommende får tilgang til din brukerkonto, kan vi bruke eksterne sikkerhetstjenester som baserer seg på personopplysninger.
- Ved mistanke om lovbrudd vil informasjonen kunne utleveres til offentlige myndigheter på begjæring. Vi vil også kunne levere ut informasjon til andre dersom det trengs for å forhindre ytterligere svindel, eller informasjonen er nødvendig for å avklare konkrete tvister.
Oppdatere personopplysninger
Det er viktig at opplysningene vi har om deg er riktige. Hvis du har en brukerprofil på sidene, kan du kan oppdatere opplysningene der. Ellers kan du ringe en av våre kundebehandlere for å få hjelp til å oppdatere opplysningene.
Innstillinger for brukerdata i apper
Du kan når som helst endre databehandlingen som skjer i våre apper i telefonens innstillinger. Her kan du slå av og på varslinger og åpne eller slå av sending av GPS-data til en eventuell lokaliseringstjeneste. Dette påvirker mulighetene til å få personaliserte tjenester og målrettede annonser.
Sletting av personopplysninger
Vi lagrer ikke personopplysninger lenger og i større grad enn det som er nødvendig for å oppfylle formålet med behandlingen med mindre det er lovpålagt, for eksempel gjennom regnskapsloven. Vi har omfattende rutiner for sletting og anonymisering. Du kan selv be om å få fjernet opplysninger fra din brukerprofil. Hovedregelen er at personopplysninger lagres maksimalt i to år. Hvor fort opplysninger slettes kan variere. Her ser du noen viktige eksempler:
- Så lenge din konto er aktiv vil vi ta vare på dine persondata, annonser, meldinger og øvrig informasjon du registrerer.
- Ber du om at din brukerprofil slettes, vil vi fjerne personopplysninger fra profilen din og fra eventuelle tjenester du har brukt. Av hensyn til mulige tvister vil personopplysningene ligge i våre administrative systemer en tid før opplysningene slettes permanent. Det er også krav til at vi må lagre historiske data om kundeforholdet i våre regnskapssystemer.
Dine rettigheter
Du har til enhver tid rett til innsyn i de opplysningene som vi har registrert om deg. Du kan også kreve retting og sletting av personopplysninger i samsvar med gjeldende lovgivning. Ta kontakt med oss om du ønsker dette.
Du har rett til å klage til en tilsynsmyndighet, i Norge er det Datatilsynet, i henhold til GDPR artikkel 13 (2) bokstav d.
Revisjon av personvernerklæringen
Vi kan endre denne personvernerklæringen dersom:
- Det gjøres endringer på nettstedet, eller
- Behandlingen av personopplysninger endres, eller
- Revisjon anses nødvendig på grunn av endring i lover eller forskrifter gitt i medhold av lov.
Vi vil gjøre enhver endring godt synlig, men vi anbefaler på generelt grunnlag at du leser denne personvernerklæringen med jevnlige mellomrom ved besøk på våre hjemmesider.
Når du registrerer en brukerkonto via våre nettsider, inngår du en brukeravtale som beskriver og regulerer vårt firmas bruk av opplysninger som samles inn. Ved større endringer i brukeravtalen vil du bli bedt om å lese gjennom og akseptere denne på nytt.